Bal på Månen

Vi er på vej til månen, råbte en 2-årig pige, da vi lettede i den lille flyver fra Billund. Jeg nikkede indvendigt, for jeg var nemlig på vej til Månen, som er forsamlingshuset på Christiansø. Bevæbnet med en søgesygetablet og udsigten til en nats søvn. Bevares – også et spillejob, men min hjerne kan kun overskue 14 dage ad gangen, så jeg kom for sent til at bestille færgebillet med bil – så jeg lod bil, barn, barnevogn og barnepige blive hjemme, og så måtte jeg jo flyve.

I lufthavnen mødte jeg Anne Hjort, som synger kor i TV2. Hele bandet med stort følge var afsted, og jeg fik et lift i deres bus fra Rønne lufthavn til Gudhjem. De skulle spille i Allinge om aftenen og på Månen dagen efter.

Det var helt overvældende at lægge til på Christiansø. Der stod SÅ mange og bød velkommen. Jeg kunne godt se i løbet af det næste døgn, at der jo ikke skete så meget, så det var en hel begivenhed, når folk kom og gik. Det var Jensen & Bugge, som skulle spille på bal i forsamlingshuset om aften. Og forsamlingshuset hedder så “Månen” Jeg spurgte en om navnet. Han mente, det var det eneste, som var “oppe” sent om aftenen.

Kristian, Jamie og jeg gik øen rundt. De havde sidst været der på deres bryllupsrejse 5,5 år siden. Men tingene havde ikke forandret sig synderligt siden.

Vi spiste en virkelig god aftensmad på kroen.

Ballet var virkelig en oplevelse! Altså Kristian og jeg gjorde jo ca. som vi plejede, men der var vitterlig folk i alle aldersgrupper, som bare ville danse. Det var så sjovt og livsbekræftende. Jeg plejer at sige, folkemusik passer ind alle steder, men der er noget særligt ved at spille i de små sjælfulde forsamlingshuse.

Næste dag kom postbåden Peter sejlende for fuld musik. Harmonika og blæsere: Vi kommer lige fra Svendborg af. Sådan gør TV2 altid, var der en, der sagde. Kristian og jeg blev enige om, at der vist skulle arbejdes lidt på Jensen & Bugges entre. Så da vi tog turistbåden den anden vej, spillede vi folkemusik sammen med nogle af de bornholmske spillefolk.

Næste gang skal jeg bare lige også have mand og barn med ❤️